.

.
.

Sunday, March 18, 2012

Kayuhan Amal untuk Gaza, Palestine.

As salam, pada 17hb Mac, 2012 satu kayuhan amal untuk Gaza, Palestine anjuran UniKL dan NGO Bakun. Lebih kurang 350 riders yg joint kayuhan ini. Tujuan untuk mengumpul dana bagi pembinaan hospital di Gaza. Di sini aku cerita mengenai Gaza.

Genting Gaza juga dikenali sebagai Semenanjung Gaza (Bahasa Arab: قطاع غزة‎ Qiṭāʿ Ġazza/Qita' Ghazzah,Bahasa Ibrani: רצועת עזה Retzu'at 'Azza) adalah sebuah genting berpantai di sepanjang Laut Medditeranean yang ditadbir oleh Hamas. Ia bersempadankan Mesir di sebelah barat daya dan Israel di sebelah timur dan utara. Panjangnya kira-kira 41 kilometer (25 batu), dan di antara 6 dan 12 kilometer (4–7.5 mi) lebar dengan satu keluasan berjumlah 360 kilometer persegi (139 batu persegi). Kawasan ini tidak diiktiraf pada peringkat antarabangsa sebagai sebahagian daripada negara berdaulat tetapi ia dituntut oleh Pihak Berkuasa Palestinsebagai sebahagian dariWilayah Palestin. Semenjak Jun 2007 selepas pertempuran Gaza, kawasan ini sebenarnya dikuasai oleh kerajaan de facto Hamas.

Wilayah ini mengambil nama sempena nama bandaraya utamanya iaitu Gaza. Ia mempunyai kira-kira 1.4 juta penduduk berketurunan Arab Palestin (atau orang Gaza).


Banner tentang kayuhan....

Nizam dan Zizan. both of them from Intel.

Pakcik orang kuat support " Palestine"....

Megat....salah seorang daripada penganjur...

Aku bersama penganjur..

Kayuh jangan tak kayuh...




Sampai ke Ulu Paip..

Geng-geng fixie..


Bersama riders Padang Serai.

Hidup..Palestine...

Penceramah jemputan dari Arab....tazkirah mengenai Palestine..

Bergambar beramai-ramai.....Untuk makluman, salah seorang aktivis Palestine Ustaz Awalluddin dari Johor telah kembali kerahmatullah sesama program ini diadakan. Al-Fatihah, semuga Allah mencucuri rahmah keatas roh beliau.

Tahniah kepada penganjur, walaupun ada sedikit kekeliruan...semuga kayuhan kali ini semua mendapat pahala daripada Allah. Banyak gambar aku upload dalam Facebook. Sekian, wassalam.


No comments:

Post a Comment