.

.
.

Monday, September 14, 2009

Le Tour de Ramadhan begin.

Dok isi barang-barang dalam Proton Exora Nizam.

Shaidan dan Nizam......



Barangan-barangan yang akan diberikan kepada orang yang telah dipersetujui siap dimasukkan ke dalam kereta. 3 orang terawal yang menjalankan kerja-kerja amal ini iaitu Shaidan, Nizam dan Fharid.


Kampung Sungai Tengas, Serdang, Kedah.
Rumah pertama adalah seorang kakak yang baru kematian suami dan mempunyai 4 orang anak yang mana 3 masih bersekolah dan seorang baru tamat pengajian tingkatan 5. Oleh itu kakak ini sekarang bekerja mengambil upah untuk menampung kehidupan seharian.
Nizam menyerahkan barangan kepada anak sulung disamping ibunya.



Bergambar di hadapan Caltex di Mahang.



Jaafar dan aku tiba di Mahang untuk destinasi seterusnya setelah rumah pertama, aku dan Jaafar tidak sempat mengikutinya.


Kampung Kabu, Mahang, Kedah

Rumah ini didiami oleh sepasang pasangan kurang upaya dan anaknya yang juga adalah golongan OKU bersama ibu si suami. Keadaan rumah yang terletak jauh di dalam pedalaman.

Anak yang berusia 2 tahun tidak sempat memakai seluar semasa ketibaan kami.

Penyerahan barangan kepada keluarga tersebut.

Kampung Kuala Sedim, Sg. Karangan, Kedah

Rumah Ketiga yang kami kunjungi adalah seorang tua yang tinggal seorang diri di sebuah rumah lama yang serba kekurangan dan penghuninya seorang OKU juga.
Gambar menunjukkan rombongan berdiri didepan halaman rumah orang tua tersebut


Pakcik kelihatan gembira melihat kami tiba di rumahnya.

Kampung Naga Lilit, Pdg. Serai, Kedah
Rumah keempaat yang kami singgah adalah seorang wanita tinggal berseorangan yang tidak mempunyai anak dan suami.


Makcik tersebut yang begitu asyik menceritakan kisah hidupnya pada kami. Bantuan bulanan yang diberikan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat sudah "ditarik balik" tanpa sebarang alasan sejak April lalu.
Sebak rasa di hati apabila makcik ini menangis sambil membaca doa bersyukur kerana masih ada orang yang sudi membantunya.
Rumah yang kelima kami ziarah (maaf gambar tak ada) ialah di Taman Selasih. Seorang pakcik yang sakit kencing manis dan terpaksa pula menjaga cucu-cucunya yang ditinggalkan ibubapa mereka. Insyaallah program ini akan diteruskan selagi "hayat kami dikandung badan".

No comments:

Post a Comment